Sveikatiada

Paskelbta: 2022 14 liepos

Sveikatos idėjų skrynelė ant žaliosios palangės. Kaip auga daržovės? Kas slypi mažoje sėklytėje?
2022-06-21

Daugelis suaugusiųjų puikiai žino apie daržovių teikiamą naudą ir jų svarbą mitybos racione – kaip ir tai, kad daržo gėrybės ypač reikalingos vaikams. Vis tik paskatinti mažuosius valgyti daugiau daržo gėrybių yra itin nelengva užduotis. Vaikų psichologai ir pedagogai laikosi nuomonės, kad geriausia tai padaryti pasitelkus kūrybiškumą, vizualumą bei žaidimo elementus – kai vaikai patys renka informaciją, žaidžia, sėja, sodina, prižiūri, augina daržoves, eksperimentuoja, tyrinėja.
Kovo mėnesį visų grupių vaikai domėjosi augalais: susipažino su pagrindinėmis jų dalimis, sužinojo svarbiausias augalų dygimo ir augimo sąlygas. Darželinukai tyrinėjo ankštines daržoves (pupas, pupeles, žirnius), nusakė jų dydį, spalvą, formą. Žaidė žaidimus: „Suskaičiuok“ (kiek iš viso? kiek daugiau? kiek mažiau?, atliko sudėties ir atimties veiksmus), „Surūšiuok“ (atrinko pupas, žirnius, pupeles ir apibūdino juos), „Pratęsk seką“ ir kt. Mažieji patys išbandė sėklų daiginimo procesus: panaudodami skirtingas medžiagas (plastikinius maišelius, sudrėkintą vatą, popierinius rankšluosčius, žemes ir kt.) daigino pupas, pupeles ir žirnius bei atliko eksperimentą „Augalai šviesoje ir šešėlyje“. Vaikų mintys: „jeigu nelaistysim – nudžius; jeigu per daug vandens – gali pradėti pūti; jeigu per daug saulės – gali išdegti“.
Veikla STEAM laboratorijoje. Vaikai „Gudručių STEAM laboratorijoje“ rado krepšį su įvairiomis daržovėmis, prieskoninėmis žolelėmis. Apžiūrėję dalinosi patirtimis, kokias daržoves, prieskonines žoleles jie pažįsta, kur jos auga. Išsiaiškino, kad sėklos užauga ir subręsta daržovės viduje.
Svogūnų auginimas. Vaikai papuošė indelius, skirtus svogūnų sodinimui. „Minčių lietuje“
išsakė mintis: „Ką žinau apie svogūnus?, „Ką reikia padaryti norint gauti žalių svogūnų?“. Jie sudarė svogūnų sodinimo planą: 1. Pasiruošimas svogūnų sodinimui. Išsiaiškino, kad svogūnų augimui reikia šviesos (saulės), šilumos, drėgmės, žemės. Svogūno galvos dydį išmatavo apjuosiant siūlu. Paruošė svogūną sodinimui. 2. Svogūnų sodinimas. Pagal savo pasirinktą sodinimo būdą į paruoštą indelį pylė vandens ar bėrė žemių ir pasodino (įmerkė) svogūną. 3. Svogūnų auginimas ant palangės. Vieną svogūną vaikai padėjo tamsoje ir stebėjo šviesoje ir tamsoje augančių svogūnų pokyčius. 4. Svogūnų laiškų stebėjimai. 5. Svogūnų laiškų skynimas. 6. Svogūnų laiškų pjaustymas. 7. Salotų ir sumuštinių gardinimas svogūnų laiškais.
Paruoštuose stebėjimo lapuose mokytojos užrašė vaikų mintis apie svogūnus, vaikai nubrėžė siūlo ilgį (išmatuoto svogūno dydžio), liniuote išmatavo, užrašė centimetrus (pažymėjo datą); vėliau liniuote ar metru matavo svogūnų laiškų aukštį.
IKT panaudojimas. Vaikai fiksavo svogūnų laiškų augimą. Žiūrėjo pažintinius mokomuosius filmus apie pupos dygimą ir augimą. Naudodamiesi programėle nuskaitė daržovių QR kodus. Ieškojo informacijos internete apie daržovių sėjimą ir auginimą, ją užrašė.
Veikla edukacinėje erdvėje „Ožio daržas“. Vaikai paruošė žemę, sėjo ir prižiūrėjo ridikėlius, salotas, krapus.
Šiltnamyje ir grupėje užaugintą derlių: salotas, krapus, ridikėlius, svogūnus vaikai švariai nuplovė, juos pjaustė, o vėliau ragavo, skanavo, valgė. Pastebėjo, kad daržovės, prieskoninės žolelės yra savitos išvaizdos, skonio ir turi daug vitaminų. Visi nusprendė, kad kasdien valgydami daržoves stiprina savo sveikatą.
Veiklų metu buvo ugdomi šie vaikų gebėjimai:
– kūrybiškumas: vaikai sugalvojo įdomių idėjų, kaip papuošti indelius; išradingai ir neįprastai naudojo turimas priemones;
– mokėjimas mokytis: pasakojo ką veikė, stebėjo kitus vaikus, kartojo jų veiklą; aptarė padarytus darbus, pasakant kas pavyko padaryti, o kas nesisekė.
– pažinimo kompetencija: pavadino augalo dalis, pasakė ko reikia augalams, kad išdygtų, augtų, kaip juos reikia prižiūrėti; svarstė, prognozavo, kas atsitiks, jeigu augalų nelaistys, augs tamsoje, bus per daug šviesos; spėjo, prognozavo, kas atsitiks po savaitės;
– komunikavimo kompetencija: dėliojo raides, rašė žodžius, ieškojo raidžių kompiuterio, planšetės klaviatūroje.
– informatinis mąstymas: naudojosi kompiuteriu, planšetėmis, telefonu, fotoaparatu.



Sveikai gyventi yra smagu!
Priešmokyklinio ugdymo mokytoja Ilona Vrubliauskienė

MANO MĖGSTAMIAUSIAS UŽKANDIS!
2022-02-24

Užkandžiai – tai suplanuoti „mažieji“ valgymai tarp pusryčių, pietų ir vakarienės. Juos valgant laikomasi periodiškumo, pasirenkami aukštos maistinės vertės produktai: vaisiai, daržovės, riešutai, kurie gausūs medžiagomis svarbiomis vaikų augimui, gerai fizinei, protinei ir emocinei sveikatai.
Lopšelio-darželio „Kačiukų“, „Nykštukų“, „Pelėdžiukų“ ir „Smalsučių“ grupių vaikai džiaugiasi  savo mėgstamiausiais užkandžiais ir noriai juos valgo. Skanauja riešutus, datules, razinas, džiovintus vaisius.
Vaikai žino ir sako: „užkandžiai yra reikalingi tam, kad būtume sveiki ir augtume dideli.“ Garsiai visiems skelbia: „Užkandžiai – skanu, sveika, naudinga, reikalinga, gražu…“

Priešmokyklinio ugdymo mokytoja  I. Vrubliauskienė

MANKŠTIADA
2021-12-10

UŽKANDŽIŲ FIESTA
2021-06-01

ŠOKIO VIRUSAS
2021-04-18

Priešmokyklinio ugdymo mokytoja Ilona Vrubliauskienė ir meninio ugdymo mokytoja Sandra Valčikienė su ugdytiniais dalyvavo konkurse „Sveikatiados šokio virusas“. Kodėl šokio virusas? O gi todėl, kad dabar puikiausias metas pradėti ruoštis tarptautinei šokio dienai, kuri minima balandžio 29 dieną!

PIETŲ KOVOS
2021-03-18

Konkursas – „Pietų kovos“. Vaikai diskutavo, kokius maisto produktus sveika ir naudinga valgyti, analizavo sveiko maisto piramidę, patys serviravo stalus, valgė virėjų paruoštus pietus. Žaidimų metu jie pasakė, kad reikia valgyti įvairų maistą: daržoves, vaisius, mėsą, žuvį, pieno produktus, grūdinius produktus.  Darželinukai pažadėjo sveikai gyventi ir  kiekvieną dieną valgyti įvairius pietums paruoštus patiekalus.

Priešmokyklinio ugdymo mokytoja I. Vrubliauskienė

PIENO TŪSAS
2020-04-29
    Projekto „Sveikatiada“ organizatoriai primena, kad vaikams, paaugliams bei suaugusiems rekomenduojama vartoti 2 stiklines pieno, kefyro ar pasukų arba iki 100 g varškės per dieną. Taip pat, kad piene ir pieno produktuose priskaičiuojama apie 200 naudingų medžiagų. Kalcis – padeda susiformuoti tvirtiems kaulams ir dantims, kraujo krešėjimui, širdies ritmo reguliavimui. Fosforas – stiprina kaulus, formuoja raumenų audinį. Kalis – padeda reguliuoti skysčių pusiausvyrą ir kraujo spaudimą. Vitaminas A – padeda išlaikyti gerą regėjimą ir sveiką odą, stiprina imuninę sistemą.
      Darželinukai,  nors ir karantino laikotarpis, priėmė „Sveikatiados maisto detektyvų“ iššūkį „Pieno tūsas“. Nuotolinį ugdymą namuose jie paįvairino kartu su tėveliais gamindami įvairių skonių pieno kokteilius, kuriuos pagardino įvairiomis uogomis bei vaisiais. Pokalbių ir diskusijų su tėveliais, vyresniaisiais broliukais ar sesutėmis metu ugdytiniai sužinojo, kuo pienas ir jo produktai yra naudingi augančiam vaikučiui. Šeimos dalinosi savo sukurtų kokteilių receptais.


Priešmokyklinio ugdymo mokytoja metodininkė Ilona Vrubliauskienė

SVEIKATIADOS IŠŠŪKIS „SALDINTĄ GĖRIMĄ KEIČIU Į VANDENĮ“
2020-03-04
Priešmokyklinės ugdymo grupėsSmalsučiai“ vaikai priėmė „Sveikatiados“ iššūkį – „Saldintą gėrimą keičiu į vandenį.“
Priešmokyklinukai įsivaizdavo situaciją: „Važiuojame į ekskursiją. Ištroškome. Ką perkame parduotuvėje ir geriame: kokakolą, limonadą ar vandenį?“ Daugiausiai pasirinko kokakolą, kiek mažiau – vandenį. Savo pasirinkimą vaikai išreiškė diagrama ir svarstė, kokie gėrimai ir kodėl yra sveikesni. Nutarę, kad sveikiausia gerti vandenį, Smalsučiai patys gėrė vandenį gardintą citrina ir juo vaišino kitų grupių vaikus, lopšelio-darželio darbuotojus. 
Ši veikla paskatino vaikus gerti vandenį. Grupėje visada yra vandens ir vaikai jį geria tada, kai tik užsinori. 

Priešmokyklinio ugdymo mokytoja Ilona Vrubliauskienė

NĖ DIENOS – BE MANKŠTOS
2019-09-20

Sveikatiada – tai ilgalaikis sveikos gyvensenos ugdymo projektas, suteikiantis vaikams žinių ir praktinių įgūdžių apie sveikatą, mitybą ir fizinį aktyvumą. Organizuojami įdomūs ir patrauklūs renginiai, kurių metu vaikai plečia savo žinias ir supratimą sveikos mitybos ir fizinio aktyvumo srityse.

     Projektas „Sveikatiada“ 2019-2020 mokslo metus pradeda su nauju logotipu ir kviečia visus dalyvius pasitikti „Sveikatiados iššūkių metus!”
    Pirmasis „Sveikatiados“ iššūkis – „Nei dienos be mankštos!” lopšelyje-darželyje vyko rugsėjo 16 – 20 dienomis. Rytinės mankštos pratimus, mankštą prieš žaidimus, estafetes vaikai atliko su tėveliais, lopšelio-darželio darbuotojais. Mankštos vyko visą savaitę lauke.  Iššūkis „Nei dienos be mankštos!priimtas. Lauksime kitų.
 

Sveikatiados iššūkis – 400 g. daržovių ir vaisių kasdien!“
2019-03-15
„Smalsučių“, „Kačiukų“, „Nykštukų“, „Pelėdžiukų“ grupių vaikai ir auklėtojos priėmė „Sveikatiados“ iššūkį – 400 g. daržovių ir vaisių kasdien! Visi diskutavo apie vaisių ir daržovių naudą ir svarbą mūsų sveikatai. Vaisius ir daržoves plovė, svėrė, pjaustė… Gamino vaisių ir daržovių salotas, mišraines, kūrė vaisių mozaikas. Gardu ir sveika!


Priešmokyklinio ugdymo pedagogė Ilona Vrubliauskienė